onsdag, oktober 29, 2008

The HP Laberg Tour 3

Ca midtveis i uke 2 i turneen og jeg begynner å få definitivt nok av hotellfrokoster og endeløse kanalzappekvelder på rommet.
Har hatt en litt tung start på denne uka. Ungdommer som i forrige uke hadde arbeidsuke og nå skulle tilbake på skolen, og som hadde lest boka men egentlig ikke gjort seg opp så mange spørsmål om den, gjør at 90 minutter ganger 2 til ekstremt lange økter.
Blir også noen ganger litt usikker på hva lærere forventer at jeg skal gjøre. Tydeligvis er det et håp om at jeg skal inspirerer ungdommene til å skrive, og det å snakke om forfatterjobbingen som en faktisk jobb passer ikke inn i planene deres.

Ja ja. Ny dag, nye sjanser. I dag snør det til og med i Kristiansand, så nå kan vinterdepresjonen sette i gang for fullt.

I går var jeg en tur på kino for å se "Fatso".
Noterte ned litt etter at jeg kom tilbake på hotellet:
En flott bok som er blitt til en reinspikka buskisfilm, designet for å appellere til høhø-gjengen. OK, jeg innrømmer det: jeg smålo både her og der men i forhold til boka ufarliggjorde filmen Rino. Han ble bare en tjukk, utilpass fyr med konstant nervøs latter. Hvis jeg ikke husker helt feil, skjer det i boka et overgrep som de har fjernet i filmen. Det ble i stedet bare nok en "Rino runker når han helst ikke bør runke"-scene. Det hele blir ekstremt platt og det er grenser for hvor mye gode skuespillere kan redde et begredelig manus.

På torsdag blir det "La den rette komme inn".

2 kommentarer:

Anonym sa...

90 min ganger 2? Wow - du er bokturneenes Iron Man, altså. Jeg tør sjelden mer enn 45. :-)

HPL sa...

Hehe .. Det er litt skryt fra min side. Det er 90 minutter, men jeg tar en ti minutters pause midt i, og så er det en halvannen times pause før jeg tar nye 90 minutter (dvs 90 minutter med en ti minutters pause midt i) ...